شب نوشت های ایمان رئیسی

پاسخ، ویرایش دوم

 

سرکار خانم ه.درمان، سال نو بر شما معمار مجازی مبارک باد.

 

در پاسخ به یادداشت شما به اختصار توضیحاتی می دهم، شاید که برای شما و خوانندگان محترم روشنگر باشد:

 

۱- بسیار خوشحالم که مرا از لیست ۱۲۶۴ نفره ی معمارانی که آدرسشان را دارید حذف نمودید. چون به نظر من اگر در دنیا این تعداد معمار داشتیم، دنیا مانند کوی پوتسدام برلین زیبا می شد. در ایران که به نظرم حد اکثر ۱۰۰ نفر را بتوان معمار گفت که من هنوز از آنها نیستم! معماری که هنوز حتی یک اثر واجد ارزش نساخته، معمار نیست. البته می توان به بحث تعریف معماری در جای دیگری بیشتر پرداخت. و به همین دلیل شما را معمار مجازی خطاب کردم.

 

2- اگر مدرکی دال بر ادعای « کتابتان را دانشجویانتان ترجمه کردند و حتی بعضا بدون ویرایش از متن های آنها استفاده کردید.» دارید، حتما در دادگاه صفار هرندی شکایت کنید! اما واقعیت این است که بجز همکارانی که در پیشگفتار مترجم آمده، همکار دیگری نداشته ام. ضمنا اگر می خواستم کار دیگران را به نام خود چاپ کنم، می توانستم نام این همکاران را هم نیاورم!

 

3- متن کتاب را چهار بار ویرایش کرده ام و اگر کاستی هایی دارد، همه را به عهده می گیرم. اما لطف کنید، حالا که به مصاحبه ها و آثار من علاقه مند شده اید و آنها را با دقت پی گیری می نمایید، ایراد های ویرایشی را برایم بفرستید تا در چاپ بعدی اصلاح شود.

 

4- نوشته اید که معنی رئالیسم انتقادی را نمی دانم. اگر به متن مصاحبه رجوع کنید خواهید یافت:

 

هوشیار یوسفی: گمان من این بود که نظریاتی همچون رئالیسم انتقادی، آوان- پاپ و ... که با تاکید بر فرهنگ مدیاتیک و تغییرات آن در راستای تکنولوژی اطلاعات و فرهنگ تعاملی حادث از آن، بیشتر در قرن ۲۱ که در آستانه آن هستیم، مطرح باشند؛ ضمن آنکه من اصولا با این نظر که پست مدرنیسم را فرزندی «ناخلف» از مدرنیسم می داند موافقم و نه بدون توجه به پایه های تشکیل دهنده نهضت های اندیشمندانه پیش از خود آنچنانکه شما بدان اشاره کردید.
ایمان رئیسی: نه، من با فرزند ناخلف بودن پست مدرن نسبت به مدرن موافق نیستم؛ اتفاقا همین مطلب که شما در مورد تکنولوژی اطلاعات و تعلقات آن - حال به هر تعبیر - اشاره کردید، خود دارای پایه های غیر قابل انکار در دوران پست مدرن هستند.
به عنوان مثال می توانیم به بحث ابهام در اندیشه پست مدرن اشاره کنیم، بدین معنی پدیده هایی که همواره در زندگی اتفاق می افتد دارای شفافیت قطعی و کامل نیستند و مدام معنی آنها به تاخیر می افتند و هر لحظه در پرده ای از ابهام فرو می روند یعنی ما نمی توانیم برداشتی قطعی از یک پدیده داشته باشیم .

 

به نظر شما از من سئوال شده معنی رئالیسم انتقادی چیست؟

 

5- بروس مائو گرافیست کتاب SMLXL است نه نویسنده ی کتاب. و من هم در همان مصاحبه با آقای حضرتی به این مسئله اشاره کردم.  

 

حضرتی- آیا کولهاس در همکاری با بروس مائو به عنوان گرافیست آثارش در این کتاب، الهام گرفتن و بهره بردن از سایر هنرها را در سطحی دیگر به کار نگرفته؟ چون به هرحال مائورا نمی‌توان صرفا یک طراح گرافیک کتاب به شمار آورد و ما می‌بینیم که ایده‌ها و دیدگاه‌های او در مورد طراحی گرافیکی هنرهایی چون فیلمسازی و تصاویر تلویزیونی و هنرهای نمایشی را هم در بر می‌گیرد.

 

رئیسی- یعنی مائو معتقد به الهام گرفتن از سایر هنرهاست؟!

 

حضرتی - شما به این امر اعتقاد ندارید؟

 

 رئیسی - من خیلی در این زمینه اطلاعات ندارم و  مائو را در حد همان کتاب کولهاس می‌شناسم.

 

6- "خط معماریتان هم اظهر من الشمس است." در این جمله نکته ی مبهمی نمی بینم و خوشحالم که جداقل چیزی از معماری دفتر ما را شناخته اید. هر چند گمان نمی کنم خط خیلی روشنی به قدرت خورشید داشته باشیم!

 

   + ایمان رئیسی ; ۳:٥٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٦/۱/۱٥
comment نظرات ()