برنامه درس آشنايی با معماری معاصر

بنام خداوند جان و خرد

دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين                                                                                       

 نام درس : آشنایی با معماری معاصر

دانشكده معماري و عمران                                                                                                  

تعداد واحد : 2

گروه آموزشي معماري                                                                                                     

نيمسال : دوم 86-1385

دوره : كارشناسي معماري                                                                                                   

مدرس : دکتر ايمان رئيسي

 

 

برنامه هفتگي :

جلسه اول: طرح مسئله و اهميت موضوع/ تمرين طوفان ذهني/ روش‌هاي دسته‌بندي معماري معاصر/ معرفی برنامه كلاس و منابع مطالعاتي.

جلسه دوم: داستان معماري/ بررسي تحولات انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتي/ مكتب شيكاگو/ اشاره به چند تن از معماران اواخر قرن نوزدهم/ معرفي فرانك لويد رايت/ نمایش فیلم کارخانه واکس جانسن اثر رایت.

جلسه سوم: ريشه هاي معماري مدرن/ معرفي جريان‌ها و مكاتب تأثيرگذار، در شكل‌گيري جنبش مدرن در ابتداي قرن بيستم(آر نوو ، دستيل ، فوتوريسم و... )/ معرفي اریک مندلسون، پيتر بهرنس، والترگروپيوس/ ويژگي‌هاي معماري مدرن.

جلسه چهارم: آموزش معماري/ روش آموزش در مدرسه بوزار و مدرسه‌ باهاوس/ آشنايي با  مدرسه كوپر يونيون نیویورک و مدرسه .A.Aلندن/ نمایش فیلم کوتاه دانشکده هنرهای زیبا

جلسه پنجم: معرفي مختصر و تحلیل آثار لكوربوزيه، ميس وندرو، آلوار آلتو و فيلپ جانسن / كنگره‌هاي سيام/ كليساي رنشان لكوربوزيه و تغيير آرمان هاي مدرنيسم/ نمایش فیلم ساختمان شورای ده ساینتا سالو اثر آلتو.

جلسه ششم: معماري مدرن ايران/آشنايي با دانشكده هنرهاي زيبا / معرفي آثار گابريل گوركيان، وارطان هوانسيان، پل آبكار، عبدلعزيز فرمانفرمائيان، هوشنگ سيحون/ نمایش فیلم زندگی وآثار فرمانفرمائيان. 

جلسه هفتم: معرفي و تحلیل آثار پنج معمار نيويوركي ( جان هيدك،‌ پيترآيزنمن، ريچارد مير، چارلزگواثمي و مايكل گريوز) 

جلسه هشتم: معرفي لويي كان/ مرگ مدرنيسم (به تعبير چارلز جنكس) و شروع پست مدرنيسم/ ويژگي‌هاي معماري پست مدرن / نمایش فیلم مدرسه ی آلوارو سیزا.

جلسه نهم: استراتژي پراكندگي (Fragmentation)/ بررسي جريان‌هاي دو دهه آخر قرن بيستم مانند ديكانستراكشن، فولدينگ، Blobing و /  معرفي آثاري از دانيل ليبسكيند، رم كولهاس، برنارد‌ چومي ، تادائو آندو، هرتزوگ و دمورن و فرانك گري.

جلسه دهم: پست مدرنيسم در ايران/ بررسي آثارنادر اردلان، كامران ديبا، حسين امانت و / نمایش فیلم هاي کوتاه از معماری معاصر ایران. 

جلسه يازدهم: استراتژي ميدان (Field)/ تاريخچه و نمونه‌هايي از ساير هنرها/ اشاره به رویکرد های مینیمالیسم، ماکزیمالیسم، Land Art و .../ معرفي پروژه‌هاي معماري كه با اين ديدگاه ها طراحي شده‌اند.

جلسه دوازدهم: هنر مفهومي(Conceptual Art) و معماري مفهومي/ معرفي مارسل دوشان و تأثير او بر هنر مفهومي/ معرفي آثاري از جان هيدك،‌ رم كولهاس، شيگروبان و / نمایش فیلم ایستگاه TGV لیون اثر کالاتراوا.

‌جلسه سيزدهم: معماري پيشرفته (Hightech)/ معرفي آثاري از باكمينستر فولر، پير لوئيجي نروي، پيتركوك، سانتياگو كالاتراوا، رنتسو پيانو، نورمن فاستر، ريچارد راجرز، ژان نوول و/ نمایش فیلم مرکز ژرژ پمپیدو.

جلسه چهاردهم: معماري امروز ايران/ معرفي آثار معماري مهدی علیزاده، هادي ميرميران، بهرام شيردل، حسين شيخ زين‌الدين، فرهاد احمدي، رضا دانشمير و / نمایش فیلم هاي کوتاه از معماری امروز ایران

جلسه پانزدهم: معماري در قرن بيست و يكم/ فضاها در عصر الكترونيك/  معرفي آثار متأخر فرشيد موسوي، رم كولهاس، زاها حديد،‌ دانيل ليبسكيند،بن ون بركل ،MVRDV و

جلسه شانزدهم: جمع‌بندي و نتيجه‌گيري از مباحث ارائه شده.

 

 

روش ارزش‌گذاري:

·        فعاليت كلاسي در طول ترم (4 نمره) :

شركت در بحث.................0.5 نمره                                  

کرکسیون....................................................1 نمره

معرفي تازه‌هاي معماري.................................0.5 نمره

حضور..........................................................1 نمره

·        امتحان پايان ترم....................................................14 نمره

·        پروژه.................................................................... 3 نمره

 

/ 9 نظر / 18 بازدید
حسام عشقی

سلام آقای دکتر رئیسی.ممکن است ذکر کنید در ترم جاری چه روزهایی در دانشگاه تشریف دارید؟

داود حسینی

سلام استاد بنده دانشجوی نا پیوسته معماری قزوين هستم از وبلاگتون خيلی استفاده کردم شمام در مورد وبلاگ من نظر بدين www.artmen.persianblog.ir

محمد چاوشاني

با سلام وعرض خسته نباشید حضور جناب دکتر ايمان رئيسي چندی است که دانشجویان معماری درگیر خبرهای ضد و نقیضی راجع به اضافه شدن (تحمیل) یک ترم تحصیلی 20 الی 30 واحد به دانشجویان کارشناسی ناپیوسته ورودیهای 83 ،84 و 85 معماری اند (البته تفاوت در اراﺋه این تعداد واحد به تعداد دانشگاه های سطح کشور است!!!) بنده هم از دانشجویان کارشناسی معماری ورودی سال 84 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می باشم. هنگام ثبت نام در دانشگاه چارت واحد هایی که جهت گرفتن مدرک (کادانی به کاشناسی) می بایست پاس کنیم را از دانشگاه دریافت کردیم همانند سایر دانشگاههای کشور (ملی و آزاد) 72 واحد درسی بود، ما نیز با احتساب هزینه وزمان اقدام به ثبت نام کردیم. حال بعد از گذشت یک ترم وانتخاب واحد ترم جدید به ما می گویند که شما موظف به گذراندن 20 تا 30 واحد دیگر علاوه بر 72 می باشید(معادل یک ترم با شهریه حدوداً یک میلیون و دویست هزار تومان). آیا این راه جدیدی است برای افزایش شهریه!!! اگر چنین نیست چرا در دانشگاه های ....www.architechnic.blogfa.com ما دانشجویان بی صبرانه منتظر نظر شما در مورد این موضوع هستیم

اميرعلي سيسی

سلام جناب آقای دکتر رئيسی خيلی خوشحالم که در اين ترم دانشجوی شما در درس معماری معاصر خواهم بود . انشاالله در این ترم نهایت استفاده را از حضور جنابعالی در مقام استادی اینجناب خواهم برد .

آرش پوراسماعيل

جناب آقای رئيسی برنامه تدریس جنابعالی نه تنها در سطح دانشجویی بلکه برای سایرین هم بسیار جالب،عالی و تامل برانگیزه. سربلند و موفق باشین ...

ايمان رئيسی

سلام حسام جان، در اين ترم هم مانند گذشته روز های دوشنبه در دانشکده هستم. در کلاس ۳۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۳ کلاس دارم و ساير ساعت به کرکسيون پایان نامه ها اختصاص دارد. به اميد ديدار.

ايمان رئيسی

با سلام به آقای محمد چاوشی، در مورد اين مسئله اطلاع دقیقی ندارم اما در دوره ی دکترای معماری هم چنين مسئله ای را برای ما بوجود آوردند و واحد های اختیاری را به اسم واحد اجباری به ما تحمیل نمودند! متاسفانه تا کنون در دانشگاه آزاد کمیت بر کیفیت غلبه داشته. امیدواریم که در آینده این وضعیت بلعکس شود.

ايمان رئيسی

سلام به آقايان امير علی سيسی و آرش پور اسماعيل و با تشکر از اظهار لطف شما.

امیر مهدی خادمی

با سلام . استاد پيگيری من برای يافتن کتاب ادامه دارد.نزديک شده ام البته با ارتباط های خارج از دانشگاه چند نفر نسخه ايتاليايی را داشتند که مشکل را دو تا ميکرد. و اگر قابل دانستيد نظری به وبلاگ جستجويی برای معماری بنده هم بزنيد در اين وبلاگ اصل بر فلسفه و کشف شهود است. که هم در بستر جامعه شکل می گيرند. سپاس