پرسش هایی در مورد چهارمین جلسه ی "خانه فیلم معمار"

دیروز، پس از مدتها به خانه هنرمندان رفتم که برنامه ای را ببینم. به شوق دیدار فیلم مسجد امام اصفهان، تا آخر جلسه ماندم، اما پس از جلسه بحث جالبی با دوست و همکار گرامی، آقای مهندس ایمان آگاه داشتیم، که مایلم در این باره بنویسم و پرسش هایی را طرح کنم.

١. دوستان و همکاران سابق انجمن فرهنگی جامعه مهندسان معمار ایران، پس از اختلافات پیش آمده در هیات مدیره ی آن جامعه، تصمیم گرفته اند که فعالیت شان را در قالب خانه فیلم معمار ادامه دهند. از این فضا هم برایشان آرزوی توفیق دارم و دست شان را به گرمی می فشارم. متاسفانه به علت مشغله ی کاری، از اواخر سال قبل نتوانستم با این گروه همکاری ام را ادامه دهم. دوستان بسیار عزیزی چون خانم ها و آقایان مهندسان بیژن شافعی، حمیدرضا ناصرنصیر، بهرام شکوهیان، آرلن استپانیان، سوسن یزدانی و ... در شکل گیری این فعالیت سهیم بوده اند.

۶. در بروشوری که برای اولین جلسه ی سال ١٣٨٩ -و چهارمین جلسه ی خانه فیلم معمار- منتشر شده است، آمده: "خانه فیلم معمار به عنوان کانونی برای گردآوری، آماده سازی، و ارائه ی فیلم های تخصصی معماری، اندیشه ی بهره گیری از این هنر قدرتمند برای توسعه ی اطلاعات همگانی و دانش تخصصی در حوزه ی معماری را جستجو می نماید. این هسته در ادامه ی فعالیت گروه موسس انجمن فرهنگی جامعه مهندسان معمار ایران شکل گرفته و هدف پی ریزی کانونی حرفه ای برای بهره گیری موثر از مجموعه متنوعی از فیلم های تخصصی معماری ایران و جهان را تعقیب می کند."

٣. این جلسه به این شرح برگزار شد: ابتدا شعر ققنوس نیما، به مناسبت سالروز درگذشتش/ تولدش توسط آقای جنتی عطایی خوانده شد و سپس انیمیشن کوتاهی در مورد یکی از بناهای اصفهان، فیلم ٢۵ دقیقه ای در مورد نورپردازی موزه که برانلی ژان نوول در پاریس، فیلم ٢۵ دقیقه ای در مورد کتابخانه ملی فرانسه دومینیک پرو در پاریس، میزگرد تخصصی با حضور خانم نسرین فقیه و یک پرسش از حضار، و بالاخره فیلم ٢۵ دقیقه ای درمورد مسجد امام اصفهان و تکرار انیمیشن اولیه.

٧. اما در طول جلسه و پس از آن این پرسش ها در ذهنم شکل گرفت:

چه رابطه ای بین این فیلم ها نهفته بود؟ آیا جلسه ی شناخت معماری سنتی ایران و معماری امروز فرانسه بود؟ چرا در اطلاع رسانی نوشته فیلم معماری موزه که برانلی، اما در واقع فیلم بیشتر به مباحث نورپردازی آن اختصاص داشت؟

چرا واژه ی میزگرد را برای یک دیالوگ تک نفره انتخاب نموده اند؟ چرا خانم نسرین فقیه بدون آمادگی قبلی -و فقط بصورت تعریف خاطره از سی و چند سال زندگی در پاریس- در جلسه حاضر شد؟ چرا خانم فقیه سطح سواد حاضران را در حد مبتدی در نظر گرفته و مانند پیامبری که تازه گرویدگانش را ارشاد می کرد، به ارشاد پرداخت؟

آیا خانم فقیه با به سخره گرفتن کتابخانه ملی فرانسه، به نقد آن پرداخت یا فقط سلیقه ی خود را در مورد آن بیان نمود؟ آیا افراد متخصص در مورد معماری پاریس کم اند، که از آنها بخواهیم در یک جلسه تخصصی در مورد معماری پاریس - که فیلم هایی از معماری این شهر هم نمایش داده خواهد شد- با آمادگی قبلی شرکت کنند؟

آیا نسیرن فقیه به تعبیر بیژن شافعی، معمار مولفی است؟ آیا کتاب "گفتگو با معمار جوان" را همه ی همکاران سابق انجمن فرهنگی خوانده اند؟ آیا این کتاب در حدی بود که آنرا بر پیشخوان نهیم؟

چرا در مورد انیمیشن ابتدا و اتنهای فیلم توضیحی داده نشد؟ این انیمیشن شبیه یک مسجد بود اما در فضای گنبدخانه اش یک حوض آب و چیزی شبیه سنگ قبر قرار داشت. آیا به صرف شبیه مسجد بودن و تزیین داشتن و کاشی کاری و تکنیک انیمیشن سازی و چاشنی نام اصفهان آنرا نمایش دادند یا دلیل دیگری داشت؟

چگونه جماعتی را -بیش از ١۵٠ نفر- برای دیدار به خانه هنرمندان می آوریم، اما یک ساختار فکر شده برای آن تنظیم نمی کنیم؟ آیا به علت آشفتگی عصرمان است که آشفته برنامه ریزی می کنیم؟

آیا هرچه فیلم به دستمان رسید، باید ترجمه و دوبله کنیم و آنها را با هم نمایش دهیم؟

١١. پرسش های مطرح شده در راستای انتظاری که از این جلسه داشتم، مطرح شد و طبیعی است که اگر با دید یک گردهمایی معمارانه در عصر هر پنجشنبه ی آخر ماه به این جلسات نگاه کنیم، بسیار اتفاق نادری است. تصور کنید عده ای عاشق هر هفته یا هر دوهفته جلسه بگذارند و برنامه ریزی کنند که فلان فیلم ها را ترجمه و دوبله و تنظیم کنند و بدون دریافت حق الزحمه، چنین جلساتی را ترتیب دهند! آیا اینها عاشق معماری نیستند؟ اما وقتی صحبت از توسعه دانش تخصصی و بالابردن ادراک محاطبان به میان آید، به نظر می رسد که باید به پرسشها اندیشید.

٢٣. پرسش می کنم، شاید باشم!

 

/ 11 نظر / 28 بازدید
نمایش نظرات قبلی
mahya

ehsas mikonam be shouram tohin mishe savaye etlafe vaqr o hazine ! kheili kheili moteasefam ,tanha khoshhalim ineke yek nafar tu oun radife aval o dovom hanuz bidare !!

mahya

mer30 va bebakhshid ke enqad tond neveshtam vaqean asabaniam !!

ایمان رییسی

مهیای گرامی، ممنون که اظهار نظر کردی، به نظرم در چنین مواقعی بهتر است که در همان جلسه اعتراض خود را محترمانه اعلام نمایید تا دوستان دقیق تر برنامه ریزی نمایند. من به علل مختلف نتوانستم در جلسه این موارد را گوشزد کنم، اما حتما این یادداشت را به دوستانم ارسال خواهم نمود.

tara

سلام اقاي رئيسي.وبلاگتون خوب بود اما نمي دونم چرا هيچكي اون چيزي كه من مي خوام رو توي وبلاگش نمي زاره.تو رو قران كمكم كنيد ديگه.اينقدر توي وبلگا نظر دادم خسته شدم.من دانشجوي تر م اخر معماري ام.اين ترم هم پايان نامه رو برداشتم هم طرح 5 هم مرمت.خلاصه اوضام قطي پاطي شده.براي درس مرمتم احتياج به تعريف گربه رو و كانال در معماري مساجد داارم.پروژم درباره مسجد نبي قزوينه.الحاقات اون رو هم نياز دارم.كار گروهيه.اين قسمت كه مزخرف ترين قسمته رو روي من انداختن.تا تحويل زياد نمونده.كمكم كن .يه ماهه هرچي سرچ مي كنم انگار نه انگار.منتظرماااااااا.مررررسي

الزورث ام تویی

"چگونه جماعتی را -بیش از ١۵٠ نفر- برای دیدار به خانه هنرمندان می آوریم، اما یک ساختار فکر شده برای آن تنظیم نمی کنیم؟ آیا به علت آشفتگی عصرمان است که آشفته برنامه ریزی می کنیم؟" خوب, من به عنوان یک کسی که از امروز شما رو تو لیست گودرش اد کرده ازتون می خوام که در یکی از پست های آینده تون بنویسید که شمایی که یک زمانی در برگزاری این جلسات خیلی فعال بودین, چه جور برنامه ریزی هایی داشتین که این جدیدی ها ندارن؟؟

مرتضی

سلام نوشته جالبی بود و متن رسا و گویایی برای یک معمار بود امیدوارم بیشتر بنویسید . خوشحال میشم نظرتونو در مورد سایتم جویا بشم و چون تفکرات شما رو می پسندم از طرف کسی که در ابتدای دنیای معماری ایستاده و به بزرگان نگاه میکنه

مرتضی

سلام نوشته جالبی بود و متن رسا و گویایی برای یک معمار بود امیدوارم بیشتر بنویسید . خوشحال میشم نظرتونو در مورد سایتم جویا بشم و چون تفکرات شما رو می پسندم از طرف کسی که در ابتدای دنیای معماری ایستاده و به بزرگان نگاه میکنه

mahya

kheili mamnunam , moteasefane jav tori bud ke daneshju ha ham barashun mohem nabud ke sareshun kolah rafte ,be ghole yki az asatidemun ,mamlekat e ma mikhad avarage man bashim !!ma ham talashi nemikonim ! yek nokteye kheili jalebam ke hads mizanam shoma dar jaryanesh nistid :hadaghal 10 nafar kargar tu oun jalase budan ke ghablesh tu park deraz keshide budan ,az bacheha porsidan che khabare ,omadan ta ham film bebinan ham pirashki bokhoran ! man nemikham be gheshre kargarha tohin konam amma enghad bi dar o peikar budan e khane honarmandan ham be zudi dardesar khahad shod

نیک فطرت

من در جلسه حضور نداشتم.اما از محتویات مطالبتنون میتونم حدس بزنم که این انیمیشن توسط یک شرکت اسپانیایی به نام اصفهان تهیه شده که انیمیشن دیگری هم در رابطه با خانه ابشار تهیه کرده است.که در هر دو مورد با اصل بناها در قسمتهایی مغایر هستند.خصوصا در انیمیشن اصفهان که به غیر از جزئیات زیبای تزئینات که ان هم مشخص نیست متعلق به کدام مسجد میباشد حوض و سنگ مقبره هم من دراوردی هست این هم ادرس سایت شرکت تولید کننده: www.etereaestudios.com

نیک فطرت

البته اسم شرکت اصفهان نیست.اسم انیمیشن اصفهانه.