پروژه: چگونه دکتری بگيريم؟ - قسمت دوم

دانشجويان از سرپرستان شان انتظار دارند تا كارشان را در هنگام پيشرفت خوب بخوانند .

از سمت دانشجويان اين نقطه نظر نمايان مي شود كه سرپرستان فقط بخش كمي از كار ارائه شده را در آخرين لحظه مي خوانند و در حداقل زمان ممكن در مورد آن بحث مي كنند. اغلب دانشجويان فقط از تجربة‌ دريافتي قبلي ، براي باز نويسي مقالات ليسانس تغذيه مي كنند. آنها انتظار دارند كه نكات بر روي  رونوشته ها نوشته شود و ارزيابي كلي صورت گيرد . مفصلاً ايدة‌ آنها مربوط به درس سرپرستي اين است كه  تمام نقاط  بحث به وسيله سرپرست درست شود ولي آيا گزارش پيشرفت كار آزمايشات اخير يا پيش نويس بخشي از پايان نامه ها در كار تحقيقي ، لزوماً بهترين راه براي تفسير كار مي باشد .

بسياري از سرپرستان  ترجيح مي دهند تا روي جنبه بخصوص كار دانشجويان تمركز و مفصلاً در مورد اينها بحث كنند. به اين خاطر است كه آنها مي خواهند با نديده گرفتن وابستگي هاي بي‌ مورد دوره فوق ليسانس‌ دانشجو ، مانع دور شدن دانشجويانشان از  مسير خاص تحقيق شوند  و آنها با نگراني بسيار اميد به توسعه و جلب رضايت  خويش دارند. در همان موقع آنها اطمينان مي يابند كه اين استراتژي شوق دانشجوياني را كه بدنبال انواع ايده‌هاي جالب فرعي كه باعث پيشرفت تحقيق نيستند كم خواهد كرد. به هر حال ، اين روش با نوشتن كار مي تواند منتهي به احساس بد قابل ملاحظه اي در دانشجو و نهايتا از بين رفتن ارتباط دانشجويان و سرپرستان شود. عبارتي كه در ادامه  آمده نشان دهنده تشابه اين مشكل با تجربه ي آدام (Adam) و پروفسور اندروز (Andrews) (معماري) مي باشد:

آدام (Adam) : پس از هفت هفته نوشتن او فقط دربارة‌ يك جنبة‌ خيلي كوچك نوشتن هاي من صحبت كرد. من حالا مي فهمم  كه سرپرست من قصد كمك كردن به من را ندارد. چيزي را كه من مي‌نويسم او نمي‌خواند ، بنابراين من فهميدم كه بايد بدون او موفق ‌شوم.

پروفسور اندروز (Andrews) : هر زمان من يك جنبه‌ از نوشته هاي او را انتخاب مي‌كردم و به او پيشنهاد توسعه آنرا مي دادم و كار استنتاجي و پيشرفت آنرا خيلي رضايت‌بخش مي ديدم.

اگر چه آدام (Adam) در مسير درست بود ، ولي هنوز مطمئن نبود ، زيرا برايش مشخص نبود كه قصد چه كاري را دارد . اينجا است كه ضرورت رابطه شفاف بين طرفين به چشم مي خورد . بيان كار ارائه شده دانشجوي فوق ليسانس به معني بحث در مورد آن است. يك متن بايد پايه مباحث را شكل دهد. اين عملكرد بايد بگونه اي باشد كه بيشتر انديشه هاي دانشجو درباره طرح با ايده‌هاي سرپرست مبادله شود . برخي از نوشته ها ممكن است براي به كار رفتن در فرضيه هاي آينده به صورت يادداشت هايي استفاده شود و حتي ممكن است بخشي از آنها بصورت ذخيره باقي بماند . اما يك كار تكميل نيست و  هر كلمه سزاوار توجه مفصل تري است. وظيفه سرپرستان است كه چگونگي استفاده از يادداشتهاي را در

/ 5 نظر / 13 بازدید
کمال یوسف‌پور

سلام ... خیلی خوبه که تازگيها وبلاگتون رو زود به زود آپديت ميکنين ... در ضمن مطالبش هم خواندنيتر شده ... فکر انعکاس پروژه های دانشجويی هم فکر بسيار خوبيه که اميدوارم تداوم داشته باشه ... خسته نباشید.

ندا

با سلام آقاي رييسي عزيز كتابي رو كه درباره كولهاوس ترجمه كرديد، خوندم ، بهتون خسته نباشيد ميگم.ضمنا جاهايي از ترجمه مبهم بود.كه مي خواستم اصل اون قسمتها رو ازتون بگيرم.امكانش هست؟

فرازنده مهر

با عرض سلام و خسته نباشيد پنجشنبه ۳۰ام در خانه هنرمندان جلسه نقد يا برنامه ای مرتبط با معماری خواهيم داشت؟

حسام عشقی صنعتی

جناب رئيسی اين آدرسو ملاحظه بفرمائيد .. http://www.irandoc.ac.ir/staff-all/gharibi/h-g-phd.htm